RETROSPEKTIVA/Vlatko Filipović (1936-2019)

Malo je koji reditelj u BiH toliko bio vezan za tlo odakle potiče u svom  autorskom djelovanju kao što je to bio primjer sa Vlatkom Filipovićem. Na filmsku scenu stupio je ranih šezdesetih kao autor značajnih i međunarodno nagrađivani dokumentarnih i kratkih filmova „U zavjetrini vremena“ (1964), „Žedno polje“ (1965), „Punta velikog mora“ (1966), „Hop jan“ (1967) i „Zemlja neretvanska“ (1968).

Iako su neki od filmova nastajali po zadatku i sa ciljem predstavljanja života ljudi u raznim krajevima BiH, ali najčešće u Hercegovini, Filipović se vrlo brzo uspio nametnuti i kao čistorodni filmski autor koji u svojim djelima priča storije o ljudima koji najčešće žive u ektremnim krajevima ili uvjetima ove zemlje, stvarajući univerzalne filmske priče koje izbjegavaju svaki oblik ideološkog stege i time  bivajući autentična i velika djela sedme umjetnosti. Zbog toga je Filipović bio jedan od prvih autora čija su djela prešla gvozdenu zavjesu komunizma i na velikim svjetskim festivala tog vremena pobrala značajne nagrade (Oberhausen, Cannes, Chicago, Leipzig, London, Krakov i drugi), dok je antologijski dokumentarac „Hop jan“ bilo prvo filmsko djelo sa ovih područja uvršeno u  stalnu postavku Muzeja MoMA u Newyorku.

Svoju opsjednutnost rodnom hercegovačkom geografijom nastavlja i u svojim igranim filmova „Moja strana svijeta“ (1968) i „Deveto čudo na Istoku“ (1974) , dok u filmu „Nastojanja“ (1982) istražuje položaj umjetnika u tadašnjem društvu.

U burnim godinama raspada komunizma i ratova devedesetih Filpović djeluje angažirano, snimajući djela otpora zlu koje je ovladalo tim vremenom i ovim našim prostorima („Poruke sa stećaka“ (1992), „Ravno danas“ (1992), „Vatre Sarajeva“ (1992), „Križni put u Sarajevu“ (1993), „Tragovi zla“ (1994), „Kako ubiti Kriega u Sarajevu“ (1994) i drugi).

Filmski jezik Vlatka Filipovića snažno i estetski uvjerljivo plovio je vremenom u kojem je živio u rasponu surovog dokumentarizma do poetskog osjećaja za svijet i ljude oko sebe.

Jasmin Duraković
Direktor Filmskog centra Sarajevo

 

Jasmin Duraković, selektor
Filmski centar Sarajevo

Jasmin Duraković rođen je 1966. godine u Bugojnu. Svoju javnu karijeru je započeo polovinom osamdesetih kada u tadašnjoj omladinskoj štampi počinje da piše o filmu i video artu. Bio je glavni i odgovorni urednik subverzivnog lista "Valter", potom urednik i suradnik u mnogim drugim bosanskim listovima - Bosanski pogledi, Slobodna Bosna, BH dani, Nedjelja. Za svoj novinarski angažman dobio je nagradu Novinar godine u BiH 2000.

Na filmu i televiziji radi od 1990. Autor brojnih tv programa, reportaža, tv eseja, kratkih filmova, uključujući i dokumentarni life magazin “Čekajući 2001 – Sarajevo”. Bio je prvi generalni direktor RTVFBIH (2001-2008), kao i direktor Tima za uspostavu Javnog servisa BHRT (2004).

Snimio je više dugometražnih igranih filmova: "Nafaka" (2006), "Sevdah za Karima" (2010.) i "Ja sam iz Krajine, zemlje kestena" (2014), te međunarodni filmski projekat "The Final Barrier" (2016).  Trenutno radi kao producent u vlastitoj producentskoj kući DEPO.

MOJA STRANA SVIJETA (1968)

Drama čija se radnja događa u jednom zabačenom hercegovačkom selu neposredno nakon Drugog svjetskog rata koji ga je ostavio bez većine muških članova. Protagonisti su dvojica muškaraca koji se čak i u tim okolnostima nastoje postaju suparnici u borbi za jednu te istu ženu.

Igraju: Faruk Begoli, Radimila Andrić, Jelena Žigon, Husein Čokić

Produkcija: Bosna film

NASTOJANJA (1982)

Film je priča o čovjeku, umjetniku, slikaru, koji svojim djelom nastoji izaći iz datih mu okvira: kako društvenih, tako i sudbinskih. Živeći svoj privatni život, proživljavajući traume iz ratnog djetinjstva, odgajajući nove generacije studenata, glavni junak dolazi u sukob sa svojom okolinom, ali i sa samim sobom, tražeći vrijednost življenja.

Igraju: Meto Jovaneski, Etela Pardo, Miralem Zupčević, Nada Đurevska, Radoš Bajić, Stevo Žigon, Zijah Sokolović, Jadranka Selec, Ante Vican, Vanja Drah, Boro Stjepanović

U ZAVJETRINI VREMENA (1964) / 15min

Dokumentarni film

ŽEDNO POLJE (1965) / 15min

Dokumentarni film

HOP JAN (1967) / 15min

Dokumentarni film

PUNTA VELIKOG MORA / 15min

Dokumentarni film

KRUH NAŠ SVAGDAŠNJI / 15min

Dokumentarni film

PORUKE SA STEĆAKA (1991) / 26 min

Dokumentarni film

KRIŽNI PUT U SARAJEVU / 30 min

Dokumentarni film

KAKO UBITI GRIEGA U SARAJEVU / 35 min

Dokumentarni film